Filmy o smakowitych tytułach
Wspólne posiłki stanowią pretekst do rozmowy, a jedzenie nie jest jedynie zaspokojeniem głodu. Jesteś tym co jesz, jak jesz, gdzie jesz i z kim jesz – z tej prawdy czerpią również filmowcy. Polecane przeze mnie filmy może wzmogą Wasz apetyt, ale bardziej prawdopodobne, że wciągną Was w inny świat.
„Chocolat”/”Czekolada” reż. L. Hallstrom, gł. role: J. Binoche, J. Depp, A. Molina
Film-bajka z moralizującym przekazem. Tytułowa czekolada jest grzeszną przyjemnością, która nas uszczęśliwia, lecz nie wpisuje się w powściągliwy i hermetyczny świat. Brązowy smakołyk wyzwala, zjednuje sobie ludzi i otwiera na nowe wyzwania. Ale szczęśliwi ludzie grożą wspólnocie, bo zaczynają myśleć o swoim dobru.
„Wasabi”/”Wasabi – Hubert zawodowiec” reż. G. Krawczyk, J. Reno, R. Hirosue, M. Muller
Gdy Jean Reno zajada się wasabi niczym masłem orzechowym, oblizuje sobie palce, będąc przy tym niewzruszonym, wiemy że mamy do czynienia z silnym mężczyzną. Tylko w relacjach z kobietami, a zwłaszcza ze swoją odnalezioną w Tokio córką, staje się nieporadnym i zagubionym.
„L’aile ou la cuisse”/”Skrzydełko czy nóżka” reż. C. Zidi, gł. role: L. de Funès, Caluche
Dążenie do perfekcji w smaku, aromacie i zaprezentowaniu dania jest zadaniem kucharzy. Życiową misją głównego bohatera jest wyłapywanie niuansów, od których zależy subiektywna ocena w przewodniku kulinarnym, tym samym byt restauracji. Jedzenie staje się profesją przekazywaną z ojca na syna, a smak narzędziem pracy.
„Breakfast at Tiffany’s”/”Śniadanie u Tiffany’ego” reż. B. Edwards, gł. role: A. Hepburn, G. Peppard
Wspólna kolacja przedłużona do śniadania raczej nie jest w stylu głównej bohaterki. Czerpie z życia jedynie materialne przyjemności, wykorzystując pieniądze swoich adoratorów. W głębi duszy czuje pustkę, której nie zaspokoją błyskotki. U Tiffany’ego raczej się nie naje.
„Żurek” reż. R. Brylski, gł. role: K. Figura, N. Rybicka, Z. Zamachowski
Żurek nie należy do wykwintnych zup – robi się go na zakwasie z mąki, podaje z kartoflami i chrzanem, czasem dodaje białej kiełbasy. Biedę, upokorzenie związane z niechcianym dzieckiem, szarą, polską prowincję i okrutność ludzi symbolizuje danie ubogich. Film o poszukiwaniu ojca dziecka to obraz udręki, świata bez kolorów, ze złudną nadzieją na poprawę.
Źródło zdjęć i fotosów: www.filmweb.pl