Legal Market Day 2018 – konferencja nowoczesnych prawników [Warszawa, 2 marca]
W piątek w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbyła się już piąta edycja Legal Market Day aczkolwiek pierwsza, na której się pojawiłam. Zasiadłam na widowni razem z rzeszą nowoczesnych albo przynajmniej chcących podążać za nowinkami prawników. Prelekcje i poruszane tematy mogły być odkryciem dla niektórych przedstawicieli palestry, oby również stały się przyczynkiem do odkurzenia tradycyjnej formy prowadzenia kancelarii, gdyż na przestrzeni ostatnich 20 lat, rynek usług prawnych zmienił się nie do poznania.
Nie ukrywam, że chciałam wziąć udział w konferencji w poprzednich latach, głównie dlatego, że były tutaj zawsze poruszane kwestie, o których tak głośno się nie mówiło w kontekście rynku prawniczego. Mam na myśli 3 rodzaje zagadnień: marketing, sprzedaż i pracę bieżącą. Promowanie kancelarii i budowanie marki własnej prawników nie należy do zadań łatwych, gdyż wiąże się z wieloma ograniczeniami stawianymi chociażby przez Izby. Sprzedaż usług prawnych także może przysparzać nie lada problemów, zwłaszcza, że od prawników oczekuje się nie tyle wykonywania swoich usług prawnych na wysokim poziomie, co rozwijania umiejętności pracy z klientem i budowania z nim relacji. Nowoczesny prawnik może posiłkować się obecnie nowinkami technicznymi usprawniającymi pracę kancelarii, korzystać z social mediów i „wychodzić” poza mury biura, by poprzez dzielenie się wiedzą chociażby na blogu prawniczym, zjednywać sobie zaufanie innych. Legal Market Day właśnie do tego zmierza, by wskazać prawnikom nad czym powinni popracować, czego nowego się nauczyć, jakie trendy pojawiają się na rynku prawniczym i w którym kierunku warto podążać.
Podczas tegorocznej edycji uczestnicy mogli przysłuchać się 8 wybranym przez siebie wystąpieniom, gdyż konferencja odbywała się równocześnie w 2 salach Centrum Nauki Kopernik. Jeżeli chodzi o mnie, zdecydowałam się na następujące prelekcje:
-
„Marketing prawniczy i Etyka. Pędząc po bandzie.” Marcin Tomczak(zaprezentowano najbardziej jaskrawe błędy promocyjne kancelarii)
-
„Rekomendacjom trzeba pomóc. Jak zdobyć więcej klientów z polecenia?”Jacek Stanisławski(pokazano w jaki sposób prosić o rekomendacje/polecania i jak z nich efektywnie korzystać)
-
„Relacja – sekret skutecznego bloga prawniczego” Rafał Chmielewski(mowa była przede wszystkim o korzyściach wynikających z prowadzenia bloga prawniczego)
-
„Najczęstsze błędy w sprzedaży usług kancelarii biznesowych” Arkadiusz Chludziński(wytknięto 3 najczęstsze błędy, które nie skłaniają klientów do współpracy)
-
„Doświadczenia z wdrażania systemu do zarządzania kancelarią” Dorota Rzążewska | Mariusz Wolniewicz(pokazano na przykładzie kancelarii jak wyglądało wdrożenie i z czym się ono wiązało)
-
„Usługi prawne w świecie mobilnym. Czy od nowych klientów dzieli nas tylko apka?” Bernard Hajduk | Jarosław Księżyk(przekonywano, że usługi prawne również staną się dobrem dostępnym od ręki)
-
„Język abrakadabra. O czym każdy prawnik pragnie nadmienić?”dr Tomasz Piekot(w zabawny sposób pokazano, że zwroty językowe mają ogromne znaczenie w pracy z klientem)
-
„Media społecznościowe w służbie wymiaru sprawiedliwości. Jak popełnić wszystkie błędy i wyciągać wnioski” Jarosław Gwizdak(na przykładach pokazano ewolucję relacji temida-media)
Ponadto podczas Legal Market Day zaprezentowano również:
-
„Dwugłowa hydra – czyli o kobiecym partnerstwie w prawniczym biznesie” Ewa Rutkowska | Paulina Kieszkowska-Knapik
-
„Firma duża czy mała” Bartłomiej Raczkowski | dr Iwona Jaroszewska-Ignatowska
-
„Sukces jest sumą naszych porażek” dr Patryk Filipiak | Michał Babicz
-
„Dobry vs. zły design – uratuj stronę swojej kancelarii” Aleksandra Jurek | Przemysław Tomczak
-
„Panama Papers i inne ataki hakerskie ukierunkowane na prawników. Jak zabezpieczyć się przed wyciekiem i utratą danych.” Łukasz Smacki
-
„Innowacyjny Prawnik. Zarządzanie pracą kancelarii z wykorzystaniem nowoczesnych technologii” Małgorzata Gradek – Lewandowska
-
„Sprawny prawnik czyli kto?” Łukasz Połomski
-
„Jak zbudować wiarygodność ubiorem?” Tomasz Miler
Prelekcje prelekcjami, ale podczas wydarzenia jest okazja do networkingu w gronie prawników – kolegów z branży, którzy borykają się z podobnymi problemami, dzielą swoimi przemyśleniami i są gotowi do współpracy. Zabawne jak wiele osób, z którymi rozmawiałam lub po prostu się witałam, znałam z LinkedIna, Facebooka czy Instagrama. Miło było spotkać się osobiście i wymienić kilka zdań, bo to właśnie buduje relacje. Zapewne dlatego prawnicy, którzy pojawili się tutaj raz, powracają na kolejne edycje. Mnie już ciągnie na Legal Market Day 2019, a Was?