Legal Market Day 2019 – unikalna konferencja nowoczesnych prawników
Zmiany następują na każdej płaszczyźnie naszego życia począwszy od aktualizacji oprogramowania naszego telefonu poprzez rotację osób zarządzających w firmie, a na systemach administracyjnych kończąc. Dlatego też nie ma uzasadnienia, aby środowisko prawnicze miało być ślepe i głuche na to co dzieje się na około. Zwłaszcza, że postęp technologiczny i strategie biznesowe ulegają metamorfozom na tyle szybko, że dostępna literatura przedmiotu zdaje się być już nieaktualna w chwili jej wydawania. Co w takim razie może zrobić prawnik, który chciałby być tym nowoczesnym biznesmenem umiejącym przyciągnąć klientów w obecnych realiach? Powinien systematycznie się dokształcać w obszarze marketingu, social mediów, sprzedaży, obsługi klienta i budowania strategii rozwoju kancelarii albo przekazać część swych zadań ekspertom, którzy specjalizują się w marketingu prawniczym oraz sprzedaży usług profesjonalnych. Zarówno dla pierwszej jak i dla drugiej grupy zainteresowanych polecam udział w unikalnej konferencji nowoczesnych prawników – Legal Market Day.
Pojawiłam się na konferencji po raz drugi (świadczyć to może jedynie o tym, jak pozytywnie odebrałam zeszłoroczny Legal Market Day), choć była to już 6 edycja wydarzenia. Około 200 osób z branży prawniczej przybyło do Centrum Nauki Kopernik w dniu kobiet, aby poznać najnowsze trendy i zaczerpnąć wiedzy, która odbiega znacznie od bieżących wyzwań, przed jakimi stają codziennie prawnicy jak termin na wniesienie apelacji, napisanie opinii prawnej, opracowanie schematu transakcji. W końcu nikt ani na studiach ani na aplikacji nigdy nie powiedział, że bycie radcą prawnym czy adwokatem to nie jedynie wolny zawód ograniczony możliwościami reklamowania swoich usług, co przede wszystkim prowadzenie działalności gospodarczej, spółki usługowej, interesów z klientami itd. Te same zasady biznesowe będą zatem rządzić się i w tym środowisku, ale najpierw należy je poznać, a następnie wdrażać w życie. Właśnie podczas Legal Market Day uczestnicy mogą wysłuchać przystępnych prelekcji na temat marketingu i sprzedaży usług prawnych (w granicach obowiązujących przepisów prawa), a także poznać nowinki technologiczne, które usprawniają pracę kancelarii. W tym roku poziom merytoryczny bardzo mnie zaskoczył, zapewne dlatego, że organizatorzy zdecydowali się na rozszerzenie formuły o zagranicznych prelegentów i dzięki temu otwarcie na trendy, które dopiero do nas przyjdą z zachodu.
Agendę Legal Market Day 2019 można byłoby podzielić na dwie grupy wystąpień
1)Prelekcje eksperckie:
Prof. zw. dr hab. nauk prawnych, adwokat Maciej Gutowski – oficjalne otwarcie konferencji
Marcin Tomczak: Marketing prawniczy – 7 problemów, które blokują rozwój każdej kancelarii.
Rich Dibbins: Creating the right UX for your law firm’s website.
Jacek Stanisławski: Projektowanie usług kancelarii. Co zrobić, żeby wyróżnić się na rynku?
dr Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz: Szklany sufit pęka? O sile kobiet w arbitrażu.
Idan Nishlis: To Submit or not to Submit, That is the Question. Is submitting to law firms directories and awards essential in today’s word?
Orsolya Görgényi, Jarmila Hanzalová, Olga Usenko, Tomasz Zalewski, Jacek Stanisławski (prowadzący), Marcin Tomczak (prowadzący): FUTURE OF LAW IN THE CEE – Międzynarodowa debata
Marcin Maruta: Cyfrowa transformacja a usługi prawne – czego klienci będą wymagać od prawników w świecie sztucznej inteligencji, ujednoliconych umów chmurowych, ciągłego rozwoju produktów?
dr Barbara Jelonek-Jarco: Employer branding. Zdobądź i utrzymaj wartościowych pracowników.
dr Tomasz Piekot: Zamiast mejli pisz listele!
Arkadiusz Chludziński: Krótki film o sprzedaży.
2) Prelekcje Legaltech i Technologia:
Daniel Halan: Selecting the Right Practice Management Software for your Firm.
Wolters Kluwer: Kancelaria w krzywym zwierciadle.
Wojciech Gołębiowski: Cyberbezpieczeństwo dla prawników: zagrożenia i szanse.
W zasadzie mam kilka przemyśleń po konferencji odnośnie tego, co będzie się liczyło szczególnie przez najbliższy rok (co będzie dalej, tego nikt nie wie). Po pierwsze, kończy się era sprzedaży opartej wyłącznie na dobrych relacjach osobistych. To właśnie odpowiednio zaprojektowany produkt prawniczy będzie czymś, co wyważy drzwi i skłoni klienta do współpracy. Po drugie, większość pracy powtarzalnej i mozolnej wykonywanej przez paralegali będzie sukcesywnie oddawana w pieczę robotom, co oznacza, że prawnicy będą mogli skupić się na bardziej ambitnych zadaniach, w których wykonaniu nawet sztuczna inteligencja na szczęście nie zastąpi człowieka. Po trzecie, miano nowoczesnego i zarazem rozchwytywanego prawnika będzie należało się tym, którzy są obecni w sieci i social mediach. Budowanie ich wizerunku na stronie kancelarii, LinkedInie, a nawet Facebooku czy Instagramie to przemyślany proces nastawiony na zwiększenie sprzedaży. Nie da się dzisiaj ominąć social mediów, gdyż wczesne pokolenie Millenialsów dorastające wraz z rozwojem Internetu przejmuje pałeczkę zarządzania działami i całymi spółkami.
Wiem, że może to zabrzmieć pompatycznie. Mówię to jako wykwalifikowany prawnik, który jednak obrał inną drogę zawodową, a mianowicie wybrał sprzedaż i marketing usług profesjonalnych. Z czystym sercem polecam Legal Market Day nowoczesnym prawnikom, gdyż nie ma drugiej takiej konferencji w Polsce dedykowanej właśnie branży prawniczej. Sporo stąd zaczerpniecie i wieloma radami się zainspirujecie. Czego Wam i sobie życzę.
Zatem do zobaczenia za rok!
Legal Market Day 2019 – konferencja nowoczesnych prawników. Warszawa – Centrum Nauki Kopernik. 8 marca 2019 r.