Remont czy przebudowa dzięki ustawie o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej
Do Sejmu trafił rządowy projekt niosący górnolotny tytuł: ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Od wejścia w życie z dniem 1 stycznia 2015r. ma przynieść oszczędności rzędu 0,9 mld złotych w sektorze prywatnym w samym tylko pierwszym roku funkcjonowania. Piękne założenia, ale na czym polegają te ułatwienia?
Przede wszystkim rząd chce odciażyć przedsiębiorców z części obowiązków informacyjnych i zlikwidować papierkowe procedury. Zmiany mają dotyczyć 40 rozwiązań w 30 ustawach – poczynając od prawa pracy, a kończąc na prawie celnym. Podkleśla się również znaczenie owych zmian w zakresie konkurencyjności naszych portów morskich i terminali przeładunkowych – tzw. „Pakiet portowy”.
Najbardziej interesują mnie kwestie podatkowe, dlatego przedstawię wykaz zmian jakie mogą nas czekać w PIT, CIT, VAT i podatku akcyzowym.
– wydłużenie terminu na rozliczenie VAT w imporcie przez upoważnionych przedsiębiorców (AEO) – uprawnienie do rozliczania kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów,
– zastąpienie obecnego systemu rozliczania podatku dochodowego z tytułu użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych systemem ryczałtowym,
– zwolnienie z PIT wartości świadczenia z tytułu bezpłatnej pomocy prawnej udzielanej osobom niezamożnym – z tytułu pomocy prawnej otrzymanej przez osobę pobierającą świadczenie z pomocy społecznej albo zasiłek rodzinny przyznane decyzją administracyjną tej osobie,
– zniesienie obowiązku obligatoryjnego uzyskiwania potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R – składanie zgłoszenia rejestracyjnego lub aktualizacyjnego VAT przez przedsiębiorców będących osobami fizycznymi to czynność automatyczna,
– zwolnienie z podatku dochodowego wartości świadczenia dowozu do zakładu pracy transportem zbiorowym organizowanym przez pracodawcę – zmniejszenie obowiązków ewidencyjnych, ułatwienie rozliczeń podatkowych,
– uproszczenie rozliczeń podatkowych, w przypadku gdy przyjmowanie zaliczek rejestrowane jest za pośrednictwem kasy rejestrującej – fakultatywne ujednolicenie terminu powstania obowiązku podatkowego z podatkiem od towarów i usług; obecnie przedsiębiorcy ewidencjonujący obrót za pomocą kas fiskalnych z jednej strony mają obowiązek zaewidencjonować pobraną zaliczkę na poczet wykonania usługi czy sprzedaży towaru, a jednocześnie zaliczka ta nie stanowi przychodu w podatku dochodowym,
– ułatwienia w zakresie podatku akcyzowego – przede wszystkim wprowadzenie na gruncie podatku akcyzowego „Wiążącej informacji akcyzowej” (WIA), umożliwiającej uzyskanie wiążącej organy podatkowe informacji w zakresie klasyfikacji taryfowej oraz rodzaju wyrobu akcyzowego (dodanie do ustawy działu IA).
Wydaje się, że ustawa zmierza w dobrym kierunku, bo bezsensowny obrót dokumentami, ewidencjami i zaświadczeniami zdaje się mielić jedno i to samo. Aczkolwiek czy akurat te zmiany zachęcą do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i rzeczywiście odciążą przedsiębiorców ( nie tylko tych rozpoczynających działalność), do tego nie jestem przekonana. Nazwałabym to raczej wymianą pojedyńczych desek, podczas gdy wali się cały strop. Od czegoś trzeba zacząć…