Mazda w ruchu jednostajnie przyspieszonym
Kusi nie tylko designerską karoserią, ale posiada pod maską skarby doceniane w światowych rankingach. Rozwój japońskiej firmy zdaje się być skokiem milowym, ale tak naprawdę to efekt ponad 50-letniego doświadczenia w branży motoryzacyjnej.
Modele Mazdy coraz częściej widuję na polskich drogach i w zasadzie się temu nie dziwię. W odstawkę odchodzą auta europejskie oraz mocno rozpowszechnione toyoty, które teraz bardziej są związane z londyńską fabryką niż z rodzimą Azją. Mazda zbudowała auto wręcz niezawodne, zgrabne, w konkurencyjnej cenie w porównaniu z innymi o podobnym wyposażeniu.
Obecnie w ofercie polskiego dealera mamy: Mazdę 2, Mazdę 3, Mazdę 5, Mazdę 6, Mazdę Roadstera (MX-5), Mazdę CX-5. Według ostatniego rankingu Car of the Year 2014, Mazda 3 uzyskała 5 miejsce, natomiast w rankingu amerykańskiego magazynu Wards na najpiękniejsze wnętrze zdobyła miejsce 7.
Generalnie samochody Mazdy uznawane są za najmniej awaryjne, mogą o tym świadczyć 3 obiektywne raporty. Pierwszy sporządzany jest przez Urząd Dozoru Technicznego (TÜV) i bierze się w nim procentowy udział aut z usterkami do łącznej sumy samochodów. Najniższe wskaźniki przy poważnych usterkach miały: Mazda 2 – miejsce 2 (samochody 2- i 3-letnie), miejsce 10 (samochody 4- i 5-letnie), miejsce 2 (samochody 6- i 7-letnie), miejsce 7 (samochody 8- i 9-letnie), Mazda 3 – miejsce 9 (samochody 2- i 3-letnie), Mazda MX-5 – miejsce 5 (samochody 6- i 7-letnie), miejsce 6 (samochody 10- i 11-letnie). Drugi raport ADAC 2013 dotyczy zgłoszonych na trasie awarii samochodów i obejmuje auta niemające więcej niż 6 lat. Również w tej klasyfikacji Mazda 2 uplasowała się zaznaczając swoją obecność, bo spośród 23 miejskich aut zajęła miejsce 6. Trzeci raport DEKRA 2014 bierze pod lupę probemy, które wychodzą na jaw podczas badań technicznych. Tak też tutaj nie mogło zabraknąć Mazdy 2, która w zestawieniu aut małych zajęła miejsce 2 (przebieg do 50 tys km) oraz miejsce 1 (przebieg 50-100 tys km). Wśród samochodów kompaktowych z przebiegiem między 50 a 100 tys km liderem stała się Mazda 3.
Mazda może się śnić po nocach, a na pewno śniła się po nocach Mazda Roadster, skoro została okrzyknięta najczęściej kupowanym samochodem od 25 lat w swej klasie. Na dzień dzisiejszy wypuszczono na testy drogowe nową Mazdę 2, która ma być jeszcze lepsza od swojej poprzedniczki. Będzie dostępna na początku przyszłego roku.
Ceny aut ze standardowym wyposażeniem zaczynają się od 49 tys zł za Mazdę 2, do 155 tys zł za Mazdę CX-5 w wersji SkyPassion. Zużycie paliwa nie jest zbyt wysokie, ale w końcu Mazda nie oszałamia pod względem ilości KM; Mazda CX-5 czy Roadster mają po 160 KM.
Koniec tego słodzenia, powiedzmy to głośno: Mazda ma słabe opakowanie. Zacznijmy od tego, że blachy szybko korodują, nieprawidłowo są montowane religi dachowe, a elektryka (choć rozbudowana) zawodzi. W 2011r. Mazda organizowała akcje naprawcze dotyczące chociażby wadliwej pompy paliwa. Do tego występowały problemy ze sprzęgłem (SUV), nietrwałe łożyska kół, diesel był awaryjny, a benzyniak brał za dużo oleju. Jednakże to jest pryszcz w porównaniu z problemami kolegów po fachu.
Ludzie kupują mazdy – świadczy o tym ilość fabryk i ich ciągle zwyżkująca roczna produkcja. Obecnie Mazda posiada 21 fabryk na całym świecie, z największym kompleksem w Hiroszimie, który rokrocznie wypuszcza z taśmy pół miliona samochodów. Mazda nie tylko produkuje, ale rzecz jasna, by się mogła rozwijać potrzebuje ośrodków badawczych; ma ich aż cztery (w Japonii, w USA, w Niemczech i w Chinach).
W Polsce udało się Mazdzie pobić niemały rekord, gdyż w 2013 roku firma sprzedała o 76% więcej egzemplarzy niż rok wcześniej. Pogratulować!
Źródło grafiki: www.mazda.pl