Białko – podstawowy budulec

DSC02454

Zawodowi kulturyści i maniacy siłowni non stop debatują na temat ilości spożywanego białka. Jednak w diecie przeciętnego człowieka białko stanowi równie ważny i cenny składnik odżywczy.

Białko jest podstawowym budulcem mięśni, ale jest przede wszystkim nieodłączne przy procesie codziennego powstawania nowych komórek naszego ciała. Dlaczego tak ważne jest byśmy dostarczali odpowiednie ilości białka w swej diecie.

Co do zasady osoba, która w umiarkowany sposób zażywa aktywności fizycznej, powinna zjadać taką ilość czystego białka liczoną w gramach, jaka odpowiada jej masie ciała liczonej w kilogramach. Jednak istnieją pewne granice – zjadanie powyżej 80-90 g białka dziennie może powodować przeciążenia organizmu i odwodnienie. Właśnie to jest jeden z fenomenów wysokobiałkowej diety Dukana (której zdecydowanie nie polecam), polegający na utracie kilogramów przez odwodnienie.

Nasz organizm często płata nam figle i nawet przy małokalorycznej diecie nie chudniemy. Przyczyną jest zbyt niska zawartość spożywanego białka, którego nie da się zastąpić ani tłuszczami ani węglowodanami. W takim układzie białko potrzebne do funkcjonowania całej machiny biologicznej, należy pozyskać z innego dostępnego źródła – mięśni. Prowadzi to do zmniejszenia tkanki mięśniowej (zamiast tłuszczowej) i tym samym zmniejsza się zapotrzebowanie na kalorie. Zamiast podkręcić metabolizm, odkładamy więcej kalorii na zapas i skład procentowy ciała się zmienia na korzyść tkanki tłuszczowej.

Najlepiej przyswajalne białka są pochodzenia „zwierzęcego” – mięso, ryby, jaja, nabiał, mięczaki. Szczególnie wtedy, gdy intensywnie ćwiczymy powinniśmy zjadać właśnie takie białko (im chudsze tym korzystniej), które powinno stanowić około 70 % ogółu białka dostarczanego w diecie. Źródłem białka są również warzywa, orzechy, nasiona  i zboża. Najwięcej białka o szczególnej budowie łańcuchowej znajduje się w warzywach strączkowych, takich jak: fasola, soja, ciecierzyca, soczewica czy groch. Raz w tygodniu warto przyrządzać danie na bazie warzyw strączkowych, gdyż zaopatruje organizm w cenne witaminy z grupy B – również potrzebne w ochronie naszych naczyń krwionośnych i mięśni.

Dieta bogata w białko zdecydowanie posłuży kobietom o figurze gruszki i tym marzącym o płaskim brzuchu. Dzięki temu, że białko przyspiesza trawienie i dostarcza w końcu odpowiednią ilość budulca, tłuszcz nie odkłada się  na biodrach i udach, a jego zapasy pochłania dobrze odżywiona tkanka mięśniowa. W podobnym okolicznościach brzuch staje się bardziej płaski. Należy jednak pamiętać, że dieta to nie wszystko. Dopiero aktywność fizyczna, nawet ta umiarkowana – polegająca na systematycznych spacerach – pozwoli wykorzystać potencjał tkwiący w diecie.

Starając się dbać o nasze ciało, nie zapominajmy o białku. Jest niezastąpione i nieodzowne w diecie każdego, podkreślam każdego człowieka.

admin

Barwna i uśmiechnięta doktorantka w Katedrze Prawa Podatkowego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, która nie może zdecydować się na jedną pasję w życiu.

Może Ci się również spodoba